Projecten
Onderwijs
MVO
Links
Witteveen grond- weg- en
waterbouw
De Fok 14
9206 BD DRACHTEN
Tel:0512-542402
Fax:0512-540308
BTW nr:
Projecten |
Witteveen Grond, Weg- en Waterbouw en ROC Friese Poort te
Drachten hebben gezamenlijk het project “Leerling-bouwplaatsen
infratechniek” gestart om het praktijk leren te verbeteren in de BOL
– en BBL opleiding Infratechniek op niveau 2,3 en 4,
Infratechniek, ook wel Grond, Weg en Waterbouw genoemd, heeft alles
te maken heeft met bouwen boven en onder de grond en in en op het
water.
Leerlingen kunnen na hun opleiding aan de slag bij
aannemersbedrijven, ingenieursbureaus, of overheidsinstellingen (
bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, of een gemeentelijke afdeling weg en
waterbouw).
De werkwijze is wezenlijk anders dan in een normale stage, waar de
leerling slechts “meeloopt” en niet zelf verantwoordelijk is voor de
projectresultaten. Normaliter is een werk waarop een leerling stage
gaat lopen reeds voorbereidt en in uitvoering waardoor de leerling
geen kennis opdoet met alle ins en outs van een Infratechniek werk
en zich daarom slechts een beperkt aantal beroepcompetenties kan
eigen maken en geen verantwoordelijkheid draagt voor het
eindresultaat.
Op een leerling bouwplaats Infratechniek krijgt de leerling
daarentegen de gelegenheid het project zelfstandig voor te bereiden,
te calculeren, de (werk) tekeningen te maken en onder begeleiding
het project daadwerkelijk uit te voeren. Dit laatste houdt niet
alleen in het zelf aanleggen van bijvoorbeeld een rioleringssysteem,
maar ook het bestellen en afroepen van materialen en materieel, het
samenstellen van uitvoeringsploegen, communicatie met opdrachtgevers
en onderaannemers, en dergelijke.
Bijzonder aan Infratechniek projecten is dat het doorgaans niet gaat
om werkzaamheden in een geconditioneerde (fabrieks)ruimte, maar om
werk in de openbare ruimte. Om die reden zijn beroepscompetenties
als het bedenken en aanbrengen van verkeersvoorzieningen (bebording,
omleidingen) en andere noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen heel
belangrijk voor middenkaderfunctionarissen in de Infratechniek.
Daarbij hoort ook het informeren van omwonenden en het onderhouden
van een goede communicatie met diverse instanties (politie,
brandweer, waterleiding- en andere nutsbedrijven). Deze
(sociaal-maatschappelijke) beroepscompetenties kunnen alleen goed
worden aangeleerd in de praktijk, op concrete projecten. Daarnaast
hebben de partners van het project gemeend een
ondernemerscompetentie aan de opleiding te moeten toevoegen om het
inzicht in ondernemen te verbeteren.
Doordat de deelnemers op leerling bouwplaatsen werken aan prestaties
die aansluiten bij het specialisme van het betreffende uitvoerende
bedrijf, komen ze alle beroepssituaties tegen waarop de opleiding
dient voor te bereiden. Er is een gezamenlijk systeem ontwikkeld,
waarbij de deelnemers rouleren over verschillende bouwplaatsen van
diverse deelnemende bedrijven. Leerlingen die een bouwplaats
verlaten, kunnen de nieuwe stagiaires inwerken op de praktijkplek
die ze gaan verlaten, waardoor deelnemers elkaar begeleiden. Door
deze voor Nederland geheel nieuwe wijze van stage lopen ontstaat een
motiverende leeromgeving en sluit de opleiding beter aan op de
werkelijkheid.
Powerpoint presentatie